BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, October 30, 2009

TUGASAN 2: ULASAN JURNAL


JOURNAL 1

DEVELOPING CAPACITY FOR SOCIAL AND EMOTIONAL GROWTH:
AN ACTION RESEARCH PROJECT


(MARY DOVESTON,2007, The University of  Northampton, The Author, Journal Compilation)
JOURNAL 2
THE EFFECTS OF PICTURES AND PROMPTS ON THE WRITING OF STUDENTS IN PRIMARY GRADES: ACTION RESEARCH BY GRAADUATE STUDENTS AT CALIFORNIA STATE UNIVERSITY, NORTHRIDGE



(MARILYN JOSHUA, 2007,  Action in Teacher Education, California State University, Northridge)


JOURNAL 3
ACTION RESEARCH IN THE CLASSROOM: 
A PROCESS THAT FEEDS THE SPIRIT OF THE ADOLESCENT


(HILARY BROWN, Brock University, International Journal of Qualitative Methods, 2004)
1.       Contoh kajian tindakan yang telah dilakukan oleh penulis/penyelidik
Kajian ini dilakukan bertujuan untuk memperbaiki hubungan pelajar di dalam bilik darjah.


Kajian ini dilakukan untuk mengkaji pengaruh pemilihan gambar oleh guru dalam penulisan pelajar-pelajar sekolah rendah.
Kajian ini dilakukan untuk memperbaiki kualiti komuniti di dalam bilik darjah
2.       Apakah Masalah yang dijadikan kajian
Kanak-kanak berumur di antara tujuh hingga sembilan tahun didapati sukar untuk bekerjasama dan bermain bersama-sama.
Guru mendapati suatu kesukaran untuk menggalakkan penulisan di kalangan pelajar sekolah rendah. Proses penulisan mereka dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti sikap mereka terhadap penulisan, kebolehan menulis, minat terhadap tajuk penulisan, latar belakang pengetahuan dan pengalaman. Antara strategi yang digunakan oleh guru ialah penggunaan prompt . Penggunaan gambar dan sebarang bentuk visual yang lain sangat masyhur kerana gambar dapat membangkitkan idea dan pandangan pelajar untuk menulis tentang sesuatu seterusnya menghasilkan penulisan deskriptif. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji respons kanak-kanak sekolah rendah apabila ditugaskan untuk menulis karangan berdasarkan bantuan gambar berbanding menulis karangan tanpa gambar.  




Kepentingan pendekatan yang seimbang agar perkembangan intelek pelajar selaras dengan perkembangan sosial, emosi, rohani dan jasmani.
3.       Sample dan Setting Kajian
Kajian dijalankan di dalam bilik darjah yang melibatkan seramai 24 orang kanak-kanak (13 orang pelajar lelaki dan 11 pelajar perempuan) berumur di antara tujuh hingga sembilan tahun.


Kajian dijalankan di dalam bilik darjah melibatkan 9 orang guru penyelidik (pelajar graduat)  dan 165 pelajar sekolah rendah (83 pelajar lelaki dan 82 pelajar perempuan)




Kajian dijalankan di dalam bilik darjah yang meliputi 16 orang pelajar (9 orang pelajar lelaki dan 7 perempuan) yang berusia 13 – 14 tahun.
4.       Bagaimanakah kajian dilakukan (prosedur)
Rundingan di antara penulis dengan guru kelas
Pelajar dinilai berdasarkan respons persoalan yang dikemukakan.
Rundingan kelas berdasarkan persoalan oleh guru kelas


Instruktor kursus mempersembahkan idea kepada pelajar graduat  untuk menjalankan kajian tentang penulisan pelajar untuk melihat samada penggunaan gambar mempengaruhi penulisan.
Guru penyelidik membuat keputusan untuk menetapkan jenis gambar yang hendak digunakan samada lukisan bergaris atau fotograf, cara kawalan bilik darjah dan menyeimbangkan fasa-fasa pembelajaran.
Fasa pertama pembelajaran melibatkan penulisan menggunakan gambar manakala fasa kedua hanya menggunakan bantuan lisan dan tanpa gambar.
Guru penyelidik menjalankan simulasi di antara mereka agar arahan yang akan diberikan adalah seragam.
Mereka menetapkan borang penilaian bagi menilai penulisan pelajar.
Bahan-bahan yang digunakan ialah gambar buah strawberi dan tembikai yang berwarna.
Pengesahan ibu bapa diperoleh bagi menjalankan kajian ini.
Berdasarkan rekabentuk kajian tindakan partisipatori, pengkaji menggunakan program petikan Kessler di dalam bilik darjah. 
Sesi 50 minit bagi sesi kumpulan guru-penasihat bagi program ini.
Pelajar  menulis pengalaman mereka di dalam jurnal setiap kali tamat sesi.
Temuramah dijalankan ke atas pelajar pada masa yang tertentu (waktu rehat/makan tengahari)
Jurnal refleksi kajian ditulis oleh pengkaji.


5.       Bagaimana pengkaji mengumpul dan menganalisis data
Data dikumpul
berdasarkan saringan
kemahiran
mendengar,
soal selidik
pelajar dan guru
serta temubual.
Secara kualitatif
dan kuantitatif
Guru mengira bilangan perkataan yang ditulis untuk menentukan keberkesanan gambar.
Guru menentukan tahap penulisan pelajar dan juga tahap ejaan mereka
6 ciri penulisan digunakan untuk menentukan kuantiti pencapaian penulisan pelajar.


Pengkaji memperhalusi data berdasarkan isu, actor, tema dan item yang berulang.
Pengkaji mengekod teks daripada elemen yang sama.
Hasil temubual yang dijalankan juga dikodkan dan dilabel berdasarkan teks.
6.       Bagaimana pengkaji memapar dapatan kajian
Dapatan kajian dipaparkan dalam bentuk jadual, graf dan skala analisis respons.






Dapatan kajian dipaparkan dalam bentuk carta pai untuk melihat perbandingan di antara kumpulan pelajar.


Dapatan kajian dipaparkan berdasarkan gambarajah untuk menghubungkait tema yang wujud.

0 comments:

SLAID ULASAN BUKU